Team building w zespole programistów: jak zwiększyć efektywność pracy?

Team building w zespole programistów: jak zwiększyć efektywność pracy?

27 kwietnia, 2023 0 przez Redaktor

Branża IT zarówno w Polsce, jak i na całym świecie, intensywnie rośnie. Na rynku brakuje rąk do pracy, a firmy prześcigają się w pomysłach, jak zachęcić specjalistów do zasilenia ich zespołów. Tylko w ubiegłym roku liczba ogłoszeń o pracę w branży IT wzrosła o 8 proc. Oferowanie dobrej pensji to za mało. Jakie są oczekiwania współczesnych programistów? Jak stworzyć zgrany zespół, który pozostanie na dłużej w firmie?

Programiści w Polsce mogą liczyć na godziwe wynagrodzenie. Jak wynika z raportów dotyczących zarobków, pensja seniora oscyluje w przedziale od 18 do 25 tysięcy złotych netto, co oznacza wzrost o prawie 20 proc. rok do roku. Pracownicy na poziomie mid zarabiają od 14 do 20,2 tysiąca złotych netto, zaś juniorzy, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z branżą IT, mogą liczyć na pensję rzędu od 6 do 9,5 tysiąca złotych na rękę. Dane wyraźnie wskazują na tendencję wzrostową.

Dużo ofert, wielki wybór

Rolą pracodawcy jest utrzymanie wysokiego poziomu zadowolenia pracownika, wynikającego z zatrudnienia u niego. Na rynku jest wiele ofert pracy, zatem znalezienie alternatywnych możliwości nie stanowi dla specjalistów IT problemu. Połowę wszystkich ogłoszeń o pracę na rynku IT stanowią te związane z programowaniem. Największe wzrosty w liczbie ogłoszeń notuje się w Supporcie (58%), Big Data (39%) i Business Analysis (17%) – oznacza to, że w tych dziedzinach pracodawcy szczególnie dynamicznie poszukują pracowników.

A dlaczego pracownicy IT decydują się na zmianę pracy? Aż 78 proc. robi to z powodu niesatysfakcjonujących zarobków, co drugi szuka pracy, ponieważ w obecnej nie czuje się stabilnie i bezpiecznie. Z kolei 48 proc. nie podoba się zarządzanie przedsiębiorstwem, a winą za taki stan rzeczy obarczają kadrę zarządzającą. Dane wyraźnie wskazują, że kluczową rolę w budowaniu zgranego zespołu odgrywa sposób prowadzenia firmy.

Team building w zespole programistów

Jak zbudować trwały zespół, który pozostanie z nami na dłużej? Kluczem są nie tylko dobre zarobki, ale także zagwarantowanie odpowiednich benefitów pozapłacowych. Do najpopularniejszych należą: ubezpieczenie medyczne, karta sportowa, szkolenia językowe, a także wyjazdy integracyjne i imprezy teamowe.

 – Wyjazdy integracyjne to doskonała okazja do tego, aby poznać współpracowników z innej strony. Zobaczyć, czym się interesują, jakimi są osobami i co lubią robić w czasie wolnym. Programiści bardzo często pracują zdalnie. Utrzymanie zespołu, który na co dzień nie przebywa ze sobą w biurze to ogromne wyzwanie dla pracodawcy. Wyjazdy integracyjne to doskonała okazja do budowania zgranego teamu, który będzie efektywniej pracował – wyjaśnia Joanna Hoc-Kopiej, Dwór Korona Karkonoszy.

Ekspertka dodaje, że warto zadbać o ciekawy program wyjazdu i o odpowiednie atrakcje. Jedną z nich może być maszyna Goldberga.

 – Programiści to zwykle „ścisłe umysły”, osoby, które lubią tworzyć. Zabawa w budowanie maszyny Goldberga to rodzaj gry teambuildingowej. Uczestnicy uczą się współpracy i skutecznej komunikacji. Ich zadaniem jest zbudowanie konkretnej konstrukcji z różnych elementów, które są przypadkowo dobrane. Nie ma określonych zasad czy mechanizmów działania maszyny ani instrukcji obsługi. Liczy się pomysłowość w osiągnięciu celu. – dodaje ekspertka.

Dlaczego warto organizować wyjazdy integracyjne? Aż 50 proc. specjalistów IT zmienia pracę raz na dwa lata, zaś 30 proc. znajduje nową posadę już po miesiącu. To dane, które nie napawają pracodawców optymizmem. Istotne jest budowanie więzi między pracownikami i oferowanie im ciekawych benefitów pozapłacowych, by ci chcieli pozostać w firmie na dłużej.

Zdrowie w Polsce

Sektor prywatnych usług medycznych jest kluczowy dla funkcjonowania całego systemu ochrony zdrowia w Polsce. To właśnie on przeciera szlaki dla nowoczesnych rozwiązań technologicznych, wyznacza standardy w jakości obsługi pacjentów i nadaje kierunek rozwoju branży.

Dane statystyczne pokazują, że służba zdrowia podnosi się z kryzysu wywołanego pandemią. Według Statisty w 2021 roku rynek prywatnych usług medycznych w Polsce był wart prawie 61 miliardów złotych. Oznacza to wzrost o ponad 10% w stosunku do ubiegłego roku, kiedy to w wyniku Covid-19 wartość rynku odnotowała spadek.

Polacy chętnie korzystają z nierefundowanej opieki medycznej. Wydatki prywatne stanowią ponad ⅓ wszystkich wydatków na ochronę zdrowia (budżet NFZ na 2021 rok wyniósł 103 mld PLN). Sektor prywatny stanowi istotną część polskiej służby zdrowia i jest kluczowy dla efektywnego działania całego systemu.

Sektor prywatnych usług medycznych jest kluczowy dla funkcjonowania całego systemu ochrony zdrowia w Polsce. To właśnie on przeciera szlaki dla nowoczesnych rozwiązań technologicznych, wyznacza standardy w jakości obsługi pacjentów i nadaje kierunek rozwoju branży.

Dane statystyczne pokazują, że służba zdrowia podnosi się z kryzysu wywołanego pandemią. Według Statisty w 2021 roku rynek prywatnych usług medycznych w Polsce był wart prawie 61 miliardów złotych. Oznacza to wzrost o ponad 10% w stosunku do ubiegłego roku, kiedy to w wyniku Covid-19 wartość rynku odnotowała spadek.

Polacy chętnie korzystają z nierefundowanej opieki medycznej. Wydatki prywatne stanowią ponad ⅓ wszystkich wydatków na ochronę zdrowia (budżet NFZ na 2021 rok wyniósł 103 mld PLN). Sektor prywatny stanowi istotną część polskiej służby zdrowia i jest kluczowy dla efektywnego działania całego systemu.

Dojrzałość cyfrowa Polaków rośnie coraz szybciej, a wraz z nią zmieniają się ich wymagania odnośnie jakości i sposobu świadczenia usług medycznych. Pojawia się nowy rodzaj cyfrowych pacjentów, którym nie wystarcza opieka publicznej służby zdrowia, działającej w tradycyjny, offline’owy sposób i lekceważącej doświadczenia pacjentów.

Najmniej zadowolone są osoby młode (do 34 lat), wykształcone, mieszkające w dużych miastach i zarabiając powyżej 3 tys. złotych miesięcznie. Równocześnie ta sama grupa najliczniej reprezentuje klientów prywatnych placówek medycznych. Wśród powodów, dla których wybierają świadczenia spoza NFZ, wskazują:

  • krótszy czas oczekiwania na usługę (74%),
  • lepiej wykwalifikowany personel (22%),
  • bardziej zaangażowanych specjalistów (21%),
  • dogodne godziny, terminy wizyt oraz lokalizację (19%),
  • możliwość załatwienia wszystkiego przy jednej wizycie (18%),
  • brak opóźnień i kolejek (14%),
  • wyższy poziom życzliwości personelu (12%),
  • lepszy komfort leczenia (12%).

Rośnie zatem grupa pacjentów, którzy wybierają usługi medyczne na podstawie doświadczeń płynących z całego procesu leczenia (Patient Experience), a nie wyłącznie ich ceny. Aby przyciągnąć do siebie takie osoby trzeba zbudować system skoncentrowany na pacjencie - jego problemach, potrzebach i zadowoleniu z leczenia. 

Technologia daje ogromne możliwości w zakresie poprawiania jakości doświadczeń pacjentów. Zwłaszcza że Polacy są otwarci na cyfrowe innowacje i oczekują swobodnego dostępu do usług medycznych. Chcą umawiać się na wizytę lekarską z taką samą łatwością, z jaką zapisują się do fryzjera, otwierają konto w banku, czy kupują karnet na siłownię. Chętnie korzystają z rozwiązań samoobsługowych, jak internetowe portale pacjenta czy chatboty. 

Wykorzystują to prywatne placówki, które mają świadomość zmian zachodzących w postawach pacjentów i bacznie obserwują trendy. Centrum Medyczne CMP zdecydowało się uruchomić Wirtualnego Konsultanta — narzędzie do automatycznej rejestracji wizyt, posługujące się algorytmem sztucznej inteligencji. Dzięki wprowadzonej innowacji udało się zmniejszyć obciążenie infolinii o 30% w niespełna 2 miesiące. Badanie NPS wykazało, że rekordowa ilość pacjentów (82%) oceniła kontakt z infolinią jako dobry lub bardzo dobry. Wdrożenie Wirtualnego Konsultanta wpłynęło również pozytywnie na komfort i satysfakcję pracowników. 

Ciekawostka tygodnia:

Work-life balance (bilans między pracą a życiem prywatnym) to koncepcja, która odnosi się do równoważenia czasu i wysiłku poświęconego pracy zawodowej z czasem przeznaczonym na życie osobiste, rodzinną i rekreację. To dążenie do harmonijnego pogodzenia wymagań związanych z pracą z potrzebami związanymi z życiem prywatnym. Osiągnięcie odpowiedniego work-life balance jest kluczowe dla zachowania zdrowia psychicznego, fizycznego i społecznego.

Elementy składające się na work-life balance obejmują:

  1. Praca zawodowa: Wymagań związanych z pracą, takich jak czas przebywania w miejscu pracy, obowiązki zawodowe i poziom zaangażowania w pracę.
  2. Życie prywatne: Obejmuje to czas spędzany z rodziną, przyjaciółmi, wypoczynek, hobby i inne czynności związane z życiem poza sferą zawodową.

Zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym jest istotne dla utrzymania dobrej jakości życia. Osoby, które skupiają się wyłącznie na pracy, mogą doświadczać wypalenia zawodowego, problemów zdrowotnych i trudności w relacjach rodzinnych. Z drugiej strony, ignorowanie obowiązków zawodowych może prowadzić do problemów finansowych i zawodowych.

Istnieje wiele strategii i praktyk, które mogą pomóc w osiągnięciu lepszego work-life balance, takie jak ustalanie klarownych granic między pracą a życiem prywatnym, planowanie czasu wolnego, umiejętne zarządzanie czasem, delegowanie zadań oraz rozwijanie zdolności radzenia sobie ze stresem i presją zawodową. Równowaga ta może być zmienna i zależy od indywidualnych preferencji, celów życiowych oraz zmieniających się okoliczności zawodowych i osobistych.