Ruszyła ogólnopolska akcja #TataTeżCzytaZapraszamy wszystkich ojców do czytania książek swoim dzieciom

Ruszyła ogólnopolska akcja #TataTeżCzytaZapraszamy wszystkich ojców do czytania książek swoim dzieciom

22 stycznia, 2024 0 przez Redaktor

Już dziś ma miejsce oficjalna premiera broszury Supermoc książek #TataTeżCzyta, inaugurująca ogólnopolską akcję edukacyjną #TataTeżCzyta, która zachęca mężczyzn do czytania książek swoim dzieciom. Broszura ma w prosty i przystępny sposób pokazać, że wspólne czytanie daje wiele radości i przyczynia się do lepszego życia dzieci. KBF, operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO jest partnerem akcji.

Wyzwanie – Tata (prawie) nie czyta

Według badań na temat stanu czytelnictwa książek w Polsce przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową*, mężczyźni czytają mniej niż kobiety i zdecydowanie rzadziej czytają swoim dzieciom. Chłopcy dużo wcześniej (kiedy mają 9-10 lat) i częściej niż dziewczynki porzucają czytanie książek. Brak męskiego wzorca może sprawiać, że czytanie bardzo szybko przestanie być atrakcyjne dla chłopców, tymczasem badania jednoznacznie potwierdzają, że głośne czytanie wspiera relacje dziecka z rodzicem.

– Podczas wydarzeń literackich organizowanych przez KBF w ramach program Kraków Miasto Literatury UNESCO widzimy znaczną przewagę kobiet, które biorą udział w spotkaniach autorskich, warsztatach czy debatach. To jasno pokazuje, że są nie tylko czytelniczkami, ale także zaangażowanymi i twórczymi uczestniczkami życia kulturalnego. A przecież program, jaki proponujemy jest różnorodny i skierowany do wszystkich – mówi Michael Łyczek, dyrektor programowy KBF. – Widzimy też, że to najczęściej mamy przyprowadzają dzieci na organizowane przez nas zajęcia i to one dbają o regularny kontakt z literaturą i kulturą. Chcemy w tej roli wspierać również ojców!

Jak to robić?

To proste! Zachęcać mężczyzn – ojców, wujków, dziadków, opiekunów – do czytania. Przekonać ich, że czytanie może być interesujące i atrakcyjne, a także może wpłynąć na jakość czasu spędzanego z dzieckiem oraz na rozwój dziecka teraz i w przyszłości. Ale też pomóc, wesprzeć: podpowiedzieć, jak się do tego zabrać, jak i co najlepiej czytać własnemu dziecku w zależności od jego wieku. W tym właśnie celu powstała ogólnopolska akcja #TataTeżCzyta. Jej pomysłodawcami są Fundacja Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak. Na potrzeby akcji powstała publikacja Supermoc książek #TataTeżCzyta autorstwa Marii Deskur oraz Edyty Plich, od lat zaangażowanych w promocję czytelnictwa i nowoczesną edukację dzieci. Ilustracje do broszury przygotowała Joanna Rusinek, graficzka tworząca ilustracje do książek dla dzieci.

– Od dawna krążyliśmy wokół tematu mniej czytających mężczyzn. To jedna z „tajemnic poliszynela” polskiego świata książki. Kampania #TataTeżCzyta jest efektem współpracy i rozmów z wydawnictwem Tatarak, które najwyraźniej też znało ową „tajemnicę”. Oczywiście nie chodzi o to, by czytaniem obarczyć wyłącznie mężczyzn. Chciałybyśmy jedynie wesprzeć tych, którzy być może nie zdają sobie sprawy, jak ważne jest kilka minut dziennie poświęcone na wspólną lekturę – naprawdę niewielka inwestycja, która może zbudować dużo lepszą przyszłość dziecka. – mówi Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania, współautorka (wraz z Edytą Plich z Fundacji Wspierania Dzieci w Nauce Edico) publikacji Supermoc książek #TataTeżCzyta.

Od początku pracy nad broszurą autorkom zależało na stworzeniu pozycji, która w prosty, przystępny językowo i jednocześnie atrakcyjny wizualnie sposób pokaże, jak zaznajamiać dziecko z książkami. Co ważne – treści zawarte w broszurze autorki oparły na badaniach z wielu dziedzin: pediatrii, psychologii, neuronauki, psychologii społecznej i socjologii oraz wieloletniej praktyce dydaktycznej. Publikacja zawiera także tytuły książek polecanych do czytania dzieciom na każdym etapie ich rozwoju. Lista obejmuje ponad 30 pozycji rekomendowanych przez polskich wydawców literatury dziecięcej, którzy również zaangażowali się w projekt.

Gdzie znaleźć broszurę?

„Supermoc książek. #TataTeżCzyta” będzie dystrybuowana i dostępna nieodpłatnie w 2 wariantach – jako e-book jest do ściągnięcia na stronie www.tatatezczyta.pl, a w wersji drukowanej udostępniana będzie od 25 maja w wybranych przedszkolach. W Krakowie wszyscy chętni mogą otrzymać broszurę w Pałacu Potockich przy Rynku Głównym 20, od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-15.00 oraz przed odbywającymi się tu wydarzeniami.

Akcję wspierają znani ojcowie: muzyk Krzysztof Zalewski, Łukasz Dominiak „Who’s Your Daddy”, dziennikarz sportowy oraz zawodnik taekwondo i MMA Łukasz Jurkowski „Juras”, a także Wiesław Nowobilski, szef ekipy remontowej z programu „Nasz Nowy Dom”. Na ich kanałach społecznościowych będzie można zobaczyć, jak czytają własnym dzieciom i usłyszeć liczne powody, dla których warto to robić. W akcję włączyła się także Anna Lewandowska.

– Myślę, że czytanie dzieciom to także sposób na budowanie autorytetu: tata czyta, tata wie, tata jest osobą, którą widziałem, że czyta, kiedy dorastałem. Czytanie nie tylko rozbudza wyobraźnię, staje się też przyczynkiem do wielu dyskusji z dziećmi i budowania bliskości – mówi Tata-instagramer Łukasz Dominiak „Who’s Your Daddy”.

„#TataTeżCzyta” to już trzecia publikacja (po „Poradniku upowszechniania czytania” oraz „Supermocy książek w przedszkolu. Jak rozwijać zainteresowania czytelnicze dzieci?”) z serii książeczek Supermoc książek, której Kraków Miasto Literatury UNESCO jest partnerem.

Więcej informacji o akcji #TataTeżCzyta i broszurze można znaleźć na www.tatatezczyta.pl oraz na stronie Krakowa Miasta Literatury UNESCO www.miastoliteratury.pl

Patronat honorowy: Biblioteka Narodowa

Organizatorzy kampanii: Wydawnictwo Tatarak i Fundacja Powszechnego Czytania

Partnerzy projektu: KBF, operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO, Miasto Warszawa, Narodowe Centrum Kultury, Unia Metropolii Polskich, Wrocławski Dom Literatury, Polska Izba Książki, Fundacja Olgi Tokarczuk, Fundacja Edico, Dystrybucja Platon, Taniaksiazka.pl, Czasdzieci.pl, Drukarnie Abedik, Perfekt, Anczyca, Sowa.

Wydawnictwa polecające książki w projekcie: Agora dla dzieci, Albus, Babaryba, Bajka, Bosz, Buka, Czytalisek, Druganoga, Dwukropek, Storyhouse Egmont, Entliczek, Ezop, Format, Harperkids, Hokus-pokus, Mamania, Media Rodzina, Muchomor, Olesiejuk, Papilon, Polarny Lis, Poradnia K, Powergraph, Prószyński, PWN, Rebis, Świetlik, Tako, Tatarak, Widnokrąg, Wilga, WSiP, Wytwórnia, Zakamarki, Zielona Sowa, Znak.

Zdrowie w Polsce

Dzięki pandemii koronawirusa branża medyczna ogromnie zyskała na znaczeniu. Można powiedzieć, że sektor ten świetnie wykorzystał szansę, która się przed nim w tej niezwykle trudnej sytuacji pojawiła. To jednak nie koniec. Dziś przed branżą medyczną roztaczają się obecnie fantastyczne perspektywy. Sektor ten jest obecnie w fazie poważnych przemian, w coraz większym stopniu pojawiają się w jego ramach innowacje produktowe czy nowe technologie, co oczywiście jest bardzo korzystne dla inwestorów.

Wiele rozwiązań, które w czasie pandemii COVID-19 weszły na stałe do głównego nurtu w świecie medycyny, takich jak choćby teleporady, będą cały czas się rozwijać i zyskiwać na znaczeniu. Firmy dostarczające na rynek takie innowacyjne rozwiązania dla branży ochrony zdrowia mają zatem szansę na wysoki i stabilny wzrost w przyszłości.

Co więcej, nie wolno zapominać, że medycyna jest branżą, której potrzebuje każdy człowiek – bez względu na to, gdzie mieszka, ile ma lat, jakiej jest płci i jaki zawód wykonuje. Ten aspekt nigdy się nie zmieni i z tego powodu branża medyczna po prostu musi się ciągle rozwijać – zwłaszcza w sektorze prywatnym.

Branża medyczna okazuje się mocno zróżnicowana pod względem zapotrzebowania na pracowników, wymagań i perspektyw oferowanych zarówno na początkowych, jak i późniejszych etapach kariery.

Największe szanse na pracę ma w Polsce pielęgniarka. Nie powoduje to jednak masowego garnięcia się do tego zawodu, mimo iż perspektywy zatrudnienia nie spadną na pewno przez przynajmniej kilka lat. W sektorze szykują się ustawowe podwyżki – nawet do kwoty 5250 zł brutto, ale dotyczyć będą one jedynie pielęgniarek z dyplomem magistra w pielęgniarstwie lub położnictwie oraz specjalizacją ( to dopiero od 2021 roku).

O ile w aptekach nie ma zbyt dużego zapotrzebowania na pracowników i nic nie wskazuje na to, by mogło się to zmienić, o tyle farmaceutów szukają koncerny farmaceutyczne. Nie zawsze jest to praca badawcza. Często farmaceuci obejmują stanowiska specjalisty w dziale rozwoju czy innowacji, product managera. Coraz częściej, oczekuje się od nich wykształcenia na poziomie doktoratu. Osoba posiadająca taki poziom wykształcenia może też zarobić znacznie więcej, nawet powyżej 10 000 zł.

Kierunki, które jeszcze kilka lat temu kończyły się bezrobociem, dziś dają perspektywy. Osób, które ukończyły kierunki związane z biologią, chemią, biotechnologią, mikrobiologią, genetyką, biologią molekularną, poszukują wielkie zagraniczne koncerny i mniejsze rodzime startupy.

Ofert pracy przybywa, bo biotechnologia rozwija się w błyskawicznym tempie. Nie zawsze jednak są to oferty skoncentrowane na pracy laboratoryjnej bądź technicznej – znacznie częściej firmy poszukują sprzedawców B2B (np. oferujących analizy molekularne dedykowane rolnictwu, branży kosmetycznej czy weterynaryjnej), osób odpowiedzialnych za obsługę klienta czy prowadzenie projektów. Na takich stanowiskach niezbędna jest nie tylko wiedza merytoryczna, ale również umiejętności budowania kontaktu i utrzymywania relacji z klientami. I oczywiście chęć do tego, by zamiast pracą przy szalkach zająć się sprzedażą.

Powszechny dostęp do internetu sprawia, że wiele procesów przenosi się do świata cyfrowego. Coraz więcej Polaków wykorzystuje sieć do celów związanych ze zdrowiem. Cyfrowi pacjenci podchodzą do usług medycznych tak samo jak do wszystkich innych usług. Ich podróż (Patient Journey) często zaczyna się właśnie w sieci i to tam po raz pierwszy mają kontakt z konkretnymi placówkami medycznymi.

Aby przyciągnąć takie osoby, trzeba dotrzeć do nich w miejscach, w których są już obecni. Oznacza to konieczność zbadania ścieżek pacjentów (Patient Journey), identyfikacji ich problemów, zmapowania wszystkich punktów styku z placówką medyczną i wreszcie stworzenia strategii skoncentrowanej na doświadczeniach pacjentów.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom cyfrowych pacjentów, branża medyczna musi zatem zacząć korzystać z tych samych metod i narzędzi, których już od dawna używa się w e-commerce jak np.: 

  • narzędzia do marketing automation wspierające targetowanie,
  • portale internetowe dla różnych grup docelowych (pacjentów, partnerów),
  • aplikacje i platformy e-commerce do zakupu leków, akcesoriów medycznych, czy badań diagnostycznych,
  • prowadzenie komunikacji wielokanałowej,
  • testowanie nowych form generowania leadów jak webinary, newslettery, landing pages itp.,
  • narzędzia do badania satysfakcji pacjentów.

Ciekawostka tygodnia:

Work-life balance (bilans między pracą a życiem prywatnym) to koncepcja, która odnosi się do równoważenia czasu i wysiłku poświęconego pracy zawodowej z czasem przeznaczonym na życie osobiste, rodzinną i rekreację. To dążenie do harmonijnego pogodzenia wymagań związanych z pracą z potrzebami związanymi z życiem prywatnym. Osiągnięcie odpowiedniego work-life balance jest kluczowe dla zachowania zdrowia psychicznego, fizycznego i społecznego.

Elementy składające się na work-life balance obejmują:

  1. Praca zawodowa: Wymagań związanych z pracą, takich jak czas przebywania w miejscu pracy, obowiązki zawodowe i poziom zaangażowania w pracę.
  2. Życie prywatne: Obejmuje to czas spędzany z rodziną, przyjaciółmi, wypoczynek, hobby i inne czynności związane z życiem poza sferą zawodową.

Zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym jest istotne dla utrzymania dobrej jakości życia. Osoby, które skupiają się wyłącznie na pracy, mogą doświadczać wypalenia zawodowego, problemów zdrowotnych i trudności w relacjach rodzinnych. Z drugiej strony, ignorowanie obowiązków zawodowych może prowadzić do problemów finansowych i zawodowych.

Istnieje wiele strategii i praktyk, które mogą pomóc w osiągnięciu lepszego work-life balance, takie jak ustalanie klarownych granic między pracą a życiem prywatnym, planowanie czasu wolnego, umiejętne zarządzanie czasem, delegowanie zadań oraz rozwijanie zdolności radzenia sobie ze stresem i presją zawodową. Równowaga ta może być zmienna i zależy od indywidualnych preferencji, celów życiowych oraz zmieniających się okoliczności zawodowych i osobistych.